dinsdag 16 maart 2010

Sinaasappelmarmelade (van Perla, de moeder van Ugo)

16 maart 2010
Na alweer een heerlijk en druk weekend in Italië, zit ik nu weer uit te kijken op de koolmezen, boomkruipers, duiven en altijd weer gulzige katten. Tussen de werkklussen door, roer ik in een grote pan. Ik ben namelijk voor het eerst van mijn leven zelf marmelade aan het maken. Het recept heb ik van Perla, de moeder van Ugo de architect.
Hij kwam vorig jaar zomer op een middag aanzetten met twee potten jam. Hoewel wij zelf ook kaas, stroopwafels en tulpenbollen (voor in de grond) hadden uitgedeeld in de buurt, vroeg ik me toch af hoe ik dit moest interpreteren, vooral omdat we nog midden in de onderhandelingen zaten.
De volgende ochtend zaten we voor de caravan te ontbijten aan onze biertafel (zo'n lange tafel met twee banken), uitkijkend over het dal. Espresso, brood, wat kaas, ham en deze jam. Met de eerste hap wist ik het: deze jam van Perla was, zonder dat ik het vooraf wist, een van de redenen geweest om een huis te kopen in Italie. Heerlijk, zoet, bitter, en gewoon thuis gemaakt, door de moeder van de architect. Later heb ik mezelf vaak beloond, na het leegscheppen van wat letterlijk vroeger de zwijnenstallen geweest zijn, met een stuk brood en deze jam erop.
Nu heb ik de marmelade nog in Nederland gemaakt, met Spaanse sinaasappels. Maar ik heb een nieuw doel: het huis is klaar als ik de marmelade van Perla heb gemaakt in Montegiorgio, met Siciliaanse sinaasappels.
Onze tuin is helaas niet geschikt voor citrusbomen (citroenen, sinaasappels enzo), dus het worden geen eigen vruchten. Maar.... vijgen, kersen, druiven en kaki's doen het er erg goed. Mocht je over een paar jaar in je delicatessenwinkel een nieuw soort marmelade zien staan: 'Casa Tosca Vijgenmarmelade'... dan weet je waar het vandaan komt.

En dan nu de huisvlijt: 

Ingrediënten

  • 3 kilo sinaasappelen (liefst Siciliaans)
  • 1 kilo suiker
  • 1 citroen

Bereiden

# schil de sinaasappelen en verwijder eventueel het wit
# snij in stukken
# pers de citroen
# snij de helft van de sinaasappelschillen in echt kleine stukjes van hoogstens een halve centimeter in het vierkant (eventueel wat meer als je van bitter houdt)
# alles in een pan; voeg in het begin maar een beetje citroensap toe (en als je het lekker vindt, later nog wat meer)
# 3 tot 4 uur koken (korter of langer = zachter of harder); de suiker eerst 3/4 doen, en dan op smaak brengen met de rest
# meteen na koken hete marmelade in potten doen en afsluiten; dan blijft het langer goed.

Het recept staat ook in mijn kookschrift bij de Albert Heijn AH Kookschrift: Sinaasappelmarmelade .
Voor meer informatie over sinaasappels: Wikipedia: Sinaasappel
Het stukje in de Wikipedia over Marmelade (jam) hierbij:


Brood met marmelade
Marmelade is een soort jam waarin de schillen van citrusvruchten en andere vruchten met het vruchtvlees worden meeverwerkt en hierdoor een wat bitter-zoete smaak heeft. Oranjemarmelade is hiervan het bekendste voorbeeld. Het woord "marmelade" is ontleend aan de Portugese naam van de kweepeer, marmelo[1].